Jujurlah Nikahi Aku...

Jujurlah Nikahi Aku...

Umie Nadzimah / Aug 21, 2019

Jujurlah Nikahi Aku NURIN ASYFA ditakdirkan sebagai gadis istimewa Ramai yang menyisihkan kewujudannya termasuklah keluarganya sendiri Ada ke lelaki yang akan jatuh cinta dan sudi memperisterikannya Lelaki yang akan berk

  • Title: Jujurlah Nikahi Aku...
  • Author: Umie Nadzimah
  • ISBN: 9789670246789
  • Page: 370
  • Format: Paperback
  • NURIN ASYFA ditakdirkan sebagai gadis istimewa Ramai yang menyisihkan kewujudannya termasuklah keluarganya sendiri Ada ke lelaki yang akan jatuh cinta dan sudi memperisterikannya Lelaki yang akan berkongsi hati dan hidup bersama Abang Alan suka Nurin dari darjah satu lagi Itu kata ALAN WONG Nurin tahu Alan yang berhati mulia akan menjaga diri dia sebaik baiknyaRIN ASYFA ditakdirkan sebagai gadis istimewa Ramai yang menyisihkan kewujudannya termasuklah keluarganya sendiri Ada ke lelaki yang akan jatuh cinta dan sudi memperisterikannya Lelaki yang akan berkongsi hati dan hidup bersama Abang Alan suka Nurin dari darjah satu lagi Itu kata ALAN WONG Nurin tahu Alan yang berhati mulia akan menjaga diri dia sebaik baiknya Tetapi hanya sebagai seorang adik Jika kerana cinta, tentu Alan akan usaha mencari Tuhan Tidak sekufu pegangan, bermakna mereka tidak akan bersatu.AHMAD ZANIF Bos strawberi, lelaki bajet sempurna serba serbi Memanglah Nurin jatuh cinta sangat kepadanya Namun bagaimana pula penerimaan Zanif yang menitikberatkan kesempurnaan selama ini Errr Encik tahu rumah saya Nurin Ha Itu tandanya apa ZanifIkhlaskah si strawberi ini menerima Nurin Asyfa seadanya Sepadankah mereka Berbalaskah cinta kasihnya Walaupun dicuba untuk menjadi kuat dan tabah ada masanya Nurin lelah untuk terus mengharap ketulusan hati si lelaki.Tiba tiba muncul SI QAYYUM, pemuda yang tidak dikenali dan pemuda yang ingin menikahinya dengan rela hati Demi Tuhan Qayyum ikhlas dengan niat untuk menjaga dan melindungi si malang Nurin hingga hembusan nafas terakhir Kena baca tiga puluh juzuk al Quran sebagai mas kahwin Syarat Nurin Apa apa saja saya sanggup Qayyum.Milik siapakah Cinta Terakhir Nurin Asyfa Si Alan yang terlalu menyayanginya atau Zanif yang akhirnya mengaku cintakan dia Ataupun Qayyum yang tidak pernah tahu isi hatinya namun sanggup berkorban apa saja

    • [PDF] Download ↠ Jujurlah Nikahi Aku... | by à Umie Nadzimah
      370 Umie Nadzimah
    • thumbnail Title: [PDF] Download ↠ Jujurlah Nikahi Aku... | by à Umie Nadzimah
      Posted by:Umie Nadzimah
      Published :2018-09-26T08:28:48+00:00

    About "Umie Nadzimah"

      • Umie Nadzimah

        Umie Nadzimah Is a well-known author, some of his books are a fascination for readers like in the Jujurlah Nikahi Aku... book, this is one of the most wanted Umie Nadzimah author readers around the world.


    388 Comments

    1. Berdasarkan tajuknya, tertanya-tanya kenapa sampai 'Jujurlah Nikahi Aku'.Dan apabila sudah sampai ke pertengahan kisah memang automatik faham kenapa UN letakkan tajuk sebegini. Sangat sesuai! Memang tidak mengecewakan. Jahatnya Zurin shallot tu memang agak menjengkelkan. Kejamnya si Puan Azizah juga sukar untuk diterima. Dan sikap pemaaf Nurin yang itu rasa amat menggeramkan Nurin seorang watak yang digambarkan sangat pasrah dengan apa yang berlaku ke atasnya. Mulia sungguh. Kemunculan Alan dan [...]


    2. Stress dengan perangai Zurin, Puan Azzah dan ZanifBoleh sakit mental kalau hari2 hadap orang yang perangai macam tuZanif ni memang x layak untuk Nurin dari awal lagi tapi berjodoh jugakTapi bak kata Alan, kalau bukan sebab kecewa dengan Nurin mungkin dia x dapat hidayah AllahSaya suka dengan isu yang diketengahkan dalam novel niTentang penerimaan masyarakat terhadap anak 'istimewa'Anak tu tak mintak untuk dilahirkan cacat tapi persepsi negatif masyarakat memang susah nak kikisSelain tu, tentang [...]


    3. cerita kak UN kali ni agak sedih bg 3 bintang sbb sy mcm x puas hatiNurin lebih byk menderita dari bahagia dlm novel da dekat 3/4 baru nmpk kebahagiaan Nurinyg lain sgt2 lah menyakitkan hatingat2 lah.rt paling sy sakit hati bila suami Nurin boleh melakukan sumbang mahram dengan adik ipar dia disaksikan Nurin sendiri.mang melampau


    4. Bolehlah bolehlah bak kata Jarjit dalam Upin Ipin.Cerita ni ibarat Cinderella with a twist. Hati saya berbelah bagi dengan karya ni. Jadi saya tak nak ulas jalan cerita atau wataknya.Teringat kata pengarah filem 3 Idiots bila ditanya kenapa heroin dijodohkan juga dengan mamat jam tu. Sebab tak logik nak wujudkan watak baru tanpa hujung pangkal katanya. Jadi bila muncul watak Sue dengan imej lain dalam karya ni, saya tak terkejut pun.(view spoiler)[Tak ada poetic justice dalam karya ni. (hide spo [...]


    5. Book #100 - 2014Alhamdulillah. My 100th book this year. I love this booknre buku ni agak berbeza dari karya-karya yang lain. I like that this author is trying to diversify. Buku ni tak kurang hebatnya dari yang lain. Agaknya for me, i think this is my first time membaca mengenai watak heroine yang "istimewa" and honestly, it was quite hard for me to read this book. Sebab saya tak berapa suka cerita jenis yang sedih-sedih ni. It kind of remind me of siti rosmizah's book. But ni agak "mild" sikit [...]


    6. Jalan cerita yang menarik. Cuma penamat untuk karakter Zurin dan Puan Azah sepatutnya mendapat balasan yang setimpal bersesuaian dengan kejahatan mereka. Mungkin penulis perlu lebihkan masa penceritaan penerimaan balasan kejahatan yang dilakukan Puan Azah dan Zurin terhadap Nurin yang merupakan darah daging mereka sendiri. Tahniah dan syabas buat penulis. Semoga penulis menulis karya-karya yang lebih indah lagi.


    7. Saya baru berjinak-jinak dengan novel Melayu. Tidak sangka novel ini buatkan permulaan saya sangat mengujakan. Sebuah naskhah yang baik, dengan bahasa yang santai & cathchy. Walaupun genrenya agak berat, tapi iyanganya menjadi ringan bersama pengolahan yang baik. Tahniah pada Penulis.


    8. TAMAT jam 3.30 pagin stop dari bab 13 ke epilogKasihannya seorang yang bernama NURIN ASYFA digelar sikudung oleh adiknya Zurin si shollot. Dihina, dicerca dan dipukul sejak kecil oleh ibunya Pn Azah. Ibukah itu? Dipukul dengan teruk oleh bapanya kerana termakan fitnah daripada ibu dan adiknya. Bapakah itu? Jadi dimanakah BAHAGIANYA seorang yang bernama Nurin Asyfa?Mujur ada Abg Alan yang menyukai Nurin sejak darjah 4 tempat Nurin mencurahkan nasib. Namun perbezaan agama menyebabkan perhubungan m [...]


    9. Perasaan bercampur-baur — happy, sedih, geram, sakit hati, terkilan, kesal, x puas hati dllItulah yg aku rasa setiap kali baca novel yg heronya lebih drp seorg — sbb selalu rasa mcm x puas hati ngn pilihan heroin even pilihan heroin tu yg terbaik dah. Feelnya sama mcm aku baca Kau Pergi Jua(Hessa Widad) dan Proposal Cinta Selamanya(Rose Harissa) dulu. Novel PCS sampai ke sudah aku x ulang, baca sekali tu jer sbb frust dgn endingnya.Hahaemo terlebih dah ni.OK.Dlm cite ni lak, heronya 2 org.2 [...]


    10. Wah, tahniah UN! Best sangat cerita ni. Banyak pengajaran yg diperolehi. Kesiannya kat anak kelainan upaya ni.Nurin tak ada dua jari saja kot tapi mak, ayah dan Zurin gedik tu punyalah tak suka dia. Mak dia kelakar, takut datin2 kenalannya tahu anak dia cacat. Haish, tak faham aku dengan mak lagu tu.Zurin si bawang busuk tu memang buat aku rasa meluat semeluat-meluatnyalah. Yang ayah dia pulak dol sebijik. Macam nak cepuk ja. Mujur ada keluarga Alan. Sedih noh tang popo mati.Pengajaran yg bergun [...]


    11. ceritanye bagus saya boleh "feel" character2 nye semua emosi saya boleh rasa terutamanya geramnye saya pada watak Zurin, ibunya dan Zanif untuk saya pengajaran saya boleh ambil ialah Allah tak menilai manusia dari paras rupa tapi pada keimanan nye so ceritanya memang bagus


    12. Suka semua benda dalam buku ni - dah 3 kali baca, okey- kecuali part kena kaya terlajak baru boleh jadi hero novel Umie Nadzimah :P



    13. Sesungguhnya setiap manusia itu punya rasa kasih sayang. Dan dari kasih sayang itu datangnya naluri kita dalam mencari cinta. Namun, tidak semua cinta membawa bahagia. Redhakan hati dalam menerima bahagia kerana cinta yang tulus murni melampaui masa dan batas agama. Ikhlaskan hati dalam mencintai seseorang dan tentunya diri insan itu akan jadi yang paling istimewa di mata kita. Apalah yang ada pada kekurangan, bukankah kekurangan itu keistimewaan si dia ? Jujurlah dalam menerima dan memberi cint [...]


    14. JNA – jln citer sesuai dgn tajuk!!! Menarik walau ambik masa nk habiskan… olahan yg baik…bahasa mudah faham…itu semua bonus yg menambah perisa kesedapan citer!!!! Dan… ttp ada emosi dlm citer nilebih2 lg dgn Pn Azah dan Zurin…sakit hati sungguh! Mujur ayah Nurin tk terikut sama!!!!Nurin? mmg anak yg baiktabah dan sabar!!! Hanya sedikit ‘kelebihan’ pd anggota jarinya buatkan dia dibenci!!! Mmg tak patut!!!! Zanif? Ini mmg rasa geram tahap petala!!!!Lelaki senget yg tk tau apa mau [...]


    15. Pada mulanya jalan ceritanya sangat lembab tetapi kalau pembaca sabar dan terus membaca, penghujungnya sangat memuaskan dan banyak teladan dapat dipelajari (tentang keagungan Allah, perjalanan seorang mualaf, isu OKU, kasih sayang antara suami-isteri & keluarga). Mungkin juga si pembaca akan merasa kecewa dan 'sengal' dengan sikap heroine-nya yang terlalu pasif di permulaan cerita ini. Tapi saya rasa itu disengajakan oleh penulis kerana dia mahu pembacanya turut menjalani proses kematangan s [...]


    16. Best! Penulis bijak untuk buat kita tertanya-tanya dari satu bab ke satu bab. Makanya tak boleh berhenti bila dah mula baca. terus baca sampai habis.Dalam proses pembacaan, emosi kita akan turun naik mengikut plot ceritanya. Geram, marah, sedih, simpati, gembira, romantik , semua ada. Sungguh mempengaruhi jiwa dan perasaanlagi satu, novel ni tidak kosong, sarat dengan pengajaran dan elemen-elemen positif bagi pembaca yang berfikir.Kesimpulannya, ianya sebuah karya yang tak rugi untuk dimiliki. P [...]


    17. cerita ni berjaya mengundang pelbagai rasa dihati dan buat aku jadi tak puas hati dan tidak mungkin aku akan ulang baca kisah ni lagi. Apa yang buat aku geram tu bukannya pada watak Nurin yang pada amatan aku bukanlah seorang yang cacat, cuma jari terkurang terlebih jer. Tetapi yang buat aku benci tahap melampau ni sebab watak emak dan adik Nurinmang jahat gilerrr bikin darahku mendidih jer.


    18. Simpulan kata Allah sentiasa bersama org yg benar dan kesempurnaan bukan segalanya. Nurin & Alan Wong satu kebahagian yg dah tertulis sejak azali. Zurin & Puan Azah over sgt. Tapi Zanif, lelaki wasted. Gaya bahasa pun simple dan speed of reading, bearable. Tapi it has a good ending so there's my


    19. Ya Allah sentap hati baca kisah Nurin. uhuks. sadisnyer penerimaan orang terhadap sesuatu. uwaaaa kesiannyer Nurin. and Qayyum mmg sebaik2 lelaki yang sememangnya layak tuk Bidadari Dunia sehebat Nurin. lurve their love stories. lurve their passion. and definitely i'm in love with JNA!!!



    20. nothing much. keterujaan tidak mencapai tahap yg diharapkan. klise tu memang tidak boleh ditolak ke tepi. memang sudah menjadi makanantetapi plot cerita yang terlalu sangat pelahan.



    21. Sgt teruja bila baca sb x sabar nk tahu apa yg terjadipolosnya nurin ,tulusnya alan aka qayyum, kejamnya pn azah & zurinrif yg pntingkan diri, dan semua watak memainkan peranan❤️ it




    Leave a Reply